spiritsofafrica foto04

Zuid-Afrika 2012

Dag 1 – Check, check, double check

02:00uur! Onze reis is begonnen. Wat is zo'n wekker toch een vreselijk ding! Midden in de nacht als normale mensen nog slapen, staan wij op om een reis naar de andere kant van de wereld te beginnen.

02:45. De taxi stopt voor de deur. Ook vandaag worden we door Maarten en Jolanda naar het vliegveld in Düsseldorf gebracht. Noëlla is er ook bij. Ze zit rustig om zich heen te kijken wat deze mensen midden in de nacht allemaal doen. Het is rustig op straat. Af en toe komen we een verdwaalde automobilist tegen die op weg is naar een vliegveld!

04:00 Aankomst op het vliegveld. Marjo en Gerard zitten al op ons te wachten. Zij zijn nog vroeger vertrokken. Inderdaad, deze keer zijn we met met z'n viertjes. Voor Marjo en Gerard wordt het de eerste ontmoeting met Zuid-Afrika, voor ons de tiende. Samen gaan we dit avontuur aan. We hebben er zin in.

04:15 Eerste check. Onze passen en boarding passen worden gecontroleerd. Onze koffers worden gewogen en voorzien van een label en direct naar Kaapstad gestuurd. Wij moeten nog even wachten. Kwart over zes is gepland, maar er is vertraging. Mist in Amsterdam. We mogen nog even niet weg. Tweede check. Hier worden we langs de lopende band en door een poortje gestuurd om onze handbagage te controleren. Ondertussen zoeken we een plekje waar we een kop koffie kunnen drinken. Het zelfde plekje als de afgelopen jaren. Dit is zo'n plekje waar je je precies kunt herinneren wat je een jaar geleden deed toen je hier ook was. De eerste slok van de koffie is ook een herinnering. Zwart en slap. Toch genoeg cafeïne om een beetje wakker te worden.

06:50 Derde Check. Op vertoon van onze boarding pas mogen we door de Gate. Eindelijk mogen we vertrekken. Er is mist in Amsterdam. Dit zorgt er voor dat het hele vlieg programma in de war gestuurd wordt. Na ruim een half uur landen we in dikke mist. We zakken door de wolken en als we zicht hebben staan we ook meteen met de wielen op de grond.

7:30 Vierde check. Op vertoon van paspoort en boarding pas mogen we langs en komen we in de taxfree zone. We staan nu op Schiphol en hebben even tijd. Onze vlucht naar Kaapstad staat gepland om 10:10 maar is vertraagd. Op het holland Eiland tussen de Delfts blauwe kopjes eten we een broodje en drinken we nog een kop koffie.

9:45 Vijfde check. Weer onze spullen op de lopende band. Zelf mogen we even door de bodyscan. Zesde check. We worden opgeroepen om met ons paspoort en boarding pas klaar te gaan staan. Om half elf zijn we eindelijk onderweg. De vlucht naar Kaapstad is heel ontspannen. We worden goed verzorgd en een aantal films, maaltijden en drankjes later zien we onder ons de oranje lichtjes van Kaapstad.

22:30 We landen in Kaapstad. Check zeven. De afhandeling bij de douane verloopt soepel. Onze koffers liggen al op de band. Binnen een kwartier staan we in de ontvangsthal waar we worden opgewacht door onze chauffeur. Na een korte rit door nachtelijk Kaapstad arriveren we in ons hotel. Het waait behoorlijk! De achtste check is de check-in in de Breakwater Lodge. Een voormalige gevangenis omgebouwd tot luxe hotel met veel kamers en heel veel gangen. Onze kamers zijn ruim en netjes. Ook hebben we en keurige badkamer. We willen nog een afzakkertje nemen in de bar maar die blijkt gesloten. Dan toch nog maar even naar het Waterfront. Na verschillende gangen van het hotel uitgeprobeerd te hebben komen uiteindelijk toch bij een deur die nog open is. Een vriendelijke bewaker laat ons naar buiten. We zijn laat. Bijna te laat. De meeste gelegenheden zijn al dicht of gaan sluiten. Bij de Ferryman vinden we nog een plekje en drinken we een koud biertje en spoelen we de reis weg.

24:00 Na bijna 24 uur op te zijn geweest. Vallen we als een blok in bed en slapen tot de wekker weer afloopt...

Kaapstad, 22 oktober, Buiten waaien ook de laatste gasten naar huis.

Realtime website traffic tracker, online visitor stats and hit counter