spiritsofafrica foto04

Dag 13 - Hakuna Matata!!

Dag 13.

Misschien heeft het iets te maken met het dagnummer van onze reis, maar eigenlijk zijn we niet bijgelovig en laten dat ook zo. We staan om vier uur op zodat we op tijd ons vliegtuig kunnen halen. Voordat het vier uur is heeft Veronika al 1 uur lang puzzels zitten oplossen in de badkamer, omdat ze bang is dat ze zich verslaapt. Ze heeft gisteravond de wekker op haar nachtkastje zo ingesteld dat hij permanent kwart over elf aangeeft. Ik heb echter gevraagd voor een wake-up call en om klokslag 4 uur gaat de telefoon en zegt een zachte stem”This is your wake-up call, Goodmorning!”

Geplande vertrektijd 7.25. Voordat het echter zover komt wordt er wat onrust gezaaid aan de balie van ons hotel. Er is niets geregeld voor een transfer en ze hebben verder ook geen gegevens voor ons. Gisteravond hebben we echter met de chauffeur die ons op het vliegveld ophaalde en hier afleverde, afgesproken dat hij om kwart voor vijf aan het hotel zou zijn. Als het tien voor vijf is begint het bij mij langzaam te kriebelen maar twee minuten later is hij er toch en zijn we op weg.

Op het vliegveld gaat het er allemaal nogal ongeorganiseerd aan toe. Er zijn nergens borden of schermen waarop je kunt lezen welke vlucht waar vertrekt. Als we uiteindelijk de goede gate gevonden hebben zijn we al twee keer door metaaldetectors gelopen en hebben ons al evenveel maal laten checken. Onze bagage is ingecheckt maar moeten we in Jo'burg weer ophalen en weer inchecken omdat onze vlucht naar kaapstad een binnenlandse vlucht is.

We wachten met z'n allen en als er een persoon op staat stormt iedereen hier achteraan. Wij ook. Als we bijna bij het vliegtuig zijn blijkt dit helemaal niet onze vlucht te zijn en keren we weer terug naar de lobby en wachten nog even. Om zeven uur begint het personeel ietwat nerveus te bewegen en uiteindelijk horen we dat er vertraging is. Er is een lek geconstateerd en dat moet eerst gerepareerd worden voordat we kunnen vliegen. Vertrektijd zal vooralsnog 14.00 uur zijn. Een behoorlijke vertraging dus.

We kunnen er weinig aan veranderen. We worden verzocht naar het cafetaria te gaan waar ons een goed verzorgd ontbijt wordt aangeboden. De informatie is heel spaarzaam en als ik zelf een van de mensen van South African Airlines aanspreek, krijg ik te horen dat men wacht op reserve onderdelen. Deze komen niet eerdan dan half een. Zo vlug als het toestel gerepareerd is zullen we dan ook vertrekken. In Johannesburg worden we allemaal opgevangen en zullen we nadere informatie krijgen over onze aansluitende vlucht naar Kaapstad. De telefoon van Veronika is leeg en die van mij zit in de koffer. We kunnen dus niets en niemand bereiken. Maar wie zouden we moeten bellen? We hopen dat de persoon die ons zal opvangen aan het vliegveld op tijd te horen krijgt dat onze vlucht(en) uitgesteld zijn en dat we later komen.

Een van de vluchtgasten is nogal vervelend, en loopt bij iedereen voortdurend te mopperen over een reparatie van 10 minuten en dat ze zo'n onderdeel extra moeten laten komen. Aan ieder tafel heeft hij al gezeten, zo ook bij ons. Als hij voor de derde keer over een moertje begint en dat zoiets in Zuid Afrika niet gebeurd, flipt Veronika uit en vraagt hem op te houden met zeuren en dat hij zich kalm moet houden. We ziten allemaal in hetzelfde schuitje en zullen gewoon moeten wachten en op ons af laten komen wat er komt!

Hakuna Matata!! Don't worry, alles komt goed!!

Realtime website traffic tracker, online visitor stats and hit counter